آیا ایمپلنت دندان آسیاب برای شما مناسب است؟
نوشته شده توسط : میثم اکبری

دندان های آسیاب برای جویدن غذا حیاتی هستند تا بتوانید به راحتی آن را قورت دهید و هضم کنید. به همین دلیل از دست دادن یکی از این دندان ها می تواند مشکل ساز باشد. ایمپلنت آسیاب می تواند جایگزین دندان آسیاب از دست رفته شود، اما آیا این گزینه برای شما مناسب است؟ در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا مزایا و معایب کاشت آسیاب و جایگزین های آن را بسنجید.

بررسی اجمالی جراحی ایمپلنت

درک این نکته مهم است که جراحی ایمپلنت با گرفتن یک وسیله مصنوعی مانند پروتز متحرک متفاوت است. روش قرار دادن ایمپلنت در دهان بیمار شامل چندین مرحله است و از ابتدا تا پایان ماه ها طول می کشد. همانطور که کلینیک مایو توضیح می‌دهد، جراح دندان‌پزشک لثه را باز می‌کند تا استخوان فک نمایان شود و سپس یک ستون فلزی را در استخوان قرار می‌دهد. سپس چندین ماه طول می کشد تا استخوان با پست ادغام شود، در این مدت بیمار می تواند از پروتز جزئی برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کند. هنگامی که پایه فلزی در فک محکم شد، دندانپزشک یک اباتمنت را روی آن ثابت می کند که نیاز به یک عمل جزئی دوم دارد. تقریباً دو هفته بعد، دندانپزشک یک دندان مصنوعی را روی اباتمنت ثابت می کند تا عمل ایمپلنت کامل شود.

مزایا و خطرات ایمپلنت آسیاب

اگرچه جراحی ایمپلنت زمان بر است و ممکن است برای دوره های کوتاه مدت ناراحت کننده باشد، این نوع جایگزینی دندان می تواند به ویژه برای بیمارانی که دندان آسیاب از دست داده اند مفید باشد. بنیاد سلامت دندان‌ها بیان می‌کند که ما در مجموع دوازده دندان آسیاب داریم، سه عدد در هر طرف فک بالا و پایین. دندان‌های آسیاب نزدیک به جلوی دهان، دندان‌های آسیاب اول نامیده می‌شوند، دندان‌های آسیاب دوم پشت آن‌ها قرار می‌گیرند، و آسیاب سوم (همچنین به عنوان دندان عقل شناخته می‌شوند) آخرین دندان‌های پشت دهان هستند، اگرچه همیشه رویش نمی‌کنند.

هنگام بررسی مزایا و معایب کاشت دندان آسیاب، مهم است که در نظر بگیرید که کدام یک از این سه دندان آسیاب نیاز به تعویض دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجموعه آموزش مداوم در دندانپزشکی نشان داد که آسیابهای اول مسئول 90 درصد جویدن هستند. بنابراین، اگر دندان آسیاب دوم را از دست داده اید اما تمام دندان های آسیاب اول شما باقی مانده اند، تصمیم برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت ممکن است بیشتر به راحتی روانی مرتبط باشد تا نیاز عملکردی. اگر دندان آسیاب اول را از دست داده اید و این روی توانایی شما برای جویدن موثر تاثیر می گذارد، جایگزینی دندان ممکن است گزینه معقولی باشد.

مانند هر روش جراحی، ایمپلنت آسیاب نیز خطراتی دارد. مطالعه ای که در مجله دندانپزشکی بالینی و تجربی منتشر شد نشان داد که عوارض ایمپلنت های آسیاب شامل ترک خوردگی روکش ها، شل شدن پست های فلزی و پری ایمپلنتیت است که التهاب بافت لثه و استخوان اطراف است.

جایگزین های ایمپلنت

ایمپلنت دندان تنها یک راه حل ممکن برای دندان آسیاب از دست رفته است. طبق گفته آکادمی ایمپلنت دندانپزشکی آمریکا، جایگزین های ایمپلنت شامل بریج و پروتز جزئی متحرک است. تفاوت عمده بین این گزینه ها این است که ایمپلنت دندان در استخوان فک ثابت می شود، در حالی که یک بریج یا یک پروتز جزئی بالای لثه و به دندان های مجاور متصل می شود.

یکی از مزیت های ایمپلنت این است که در لثه گیر می کند، بنابراین مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسد. همچنین قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ تاثیری بر روی دندان های مجاور ندارد. هنگام نصب بریج، دندانپزشک باید دندان‌ها را در هر طرف ساییده کند تا آنها را برای روکش‌هایی که از دندان مصنوعی مرکزی حمایت می‌کنند، آماده کند. علاوه بر این، زمانی که دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان جایگزین نشود، استخوان فک به احتمال زیاد ضعیف شده و ساختار خود را از دست می دهد.

هزینه دندان جایگزین شما

جدا از مزایا و خطرات، هزینه ایمپلنت آسیاب عامل مهمی در انتخاب جایگزین است. انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا اشاره می کند که پل ها و پروتزهای پارسیل هزینه های اولیه کمتری نسبت به ایمپلنت های دندانی دارند، اما هزینه های مداوم این جایگزین های ایمپلنت می تواند در طول زمان افزایش یابد.

از مشورت با دندانپزشک خود دریغ نکنید و در مورد همه گزینه های جایگزینی دندان آسیاب در دسترس شما صحبت کنید، زیرا جراحی مورد نیاز چیزی نیست که به راحتی انجام شود. زمان پیشبرد درمان زمانی است که مطمئن باشید تصمیم درستی گرفته اید.





:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: